Kritik mot nosgrimma och bett

POSTAT AV JONNA 2014-06-04 KL. 13:11:58
Om det är någon som har sett videon jag la upp på kampamothastplageriet så fick jag sjukt mycket kritik, dom tyckte att Joel gick i rollkur och att man inte skulle rida med nogrimma.. 
"Dom kan ju inte gäspa med nosgrimma!" 

Jag var bara tvungen att fråga hur människan tänkte med just det! 
Hon svarade att, "Ja hästen gäspar när den slappnar av!" 

Vadå ska hästen gäspa under ridning? Går det ens? 
Men hon förklarade att hästen gäspa efter man hade tex galopperade om den tyckte det var avslappnande! Ska då hästen då stanna efter man har galopperat bara för att gäspa!? 
 
Hur ska man göra på dressyrtävlingar, ska hästen stanna efter galopp momentet för att gäspa!? 
Vad är eran åsikt kring detta? 
 
Och sen det där med bett! 
Man skulle visst inte ha bett för det skadar hästen och dom tycker inte om det och jag vet inte allt var det var. 
Jag förstår hur dom tänker också, vissa bett ger skada men tror dom verkligen att jag skulle sätta in ett bett i munen i min häst som ger skada? 
 
Ibland undrar jag verkligen hur folk tänker! 
 
Jossan skriver:
2014-06-04 kl 13:33:31

Tyvärr är det oftast inte betten som skadar utan handen som håller i bettet!

En häst kan inte gäspa vid ridning utan hästar väljer att frusta och sänka huvet när som är avslappnade!

Förstår att du undrar hur folk tänker! Det för jag oxå ibland


Anki Schiöld skriver:
2014-06-04 kl 14:15:25

Det är, precis som Jossan skrev, handen som avgör hur skarpt bettet blir.
Och jag har då aldrig sett en häst gäspa under rörelse. Däremot när öronen "hänger slappt" åt sidan under dressyrpass & den frustar avslappnat när den trivs.

Svar: Precis! :)
Jonna Sunvisson


jennifer skriver:
2014-06-04 kl 14:43:05

Jag tycker det har blivit sån hysteri med bett och allt det där.
Att en häst gäspar- visst är den avslappnad, men jag tror inte att en häst som är koncentrerad och jobbar rätt vill gäspa !? Den frustar och sänker nacken isåfall, börjar röra sig genom ryggen och det blir mer rörelse i de flesta fall.
En timme om dagen har man på nosgrimma, bett, sadel och allt. Jag tror de finns värre saker som pågår under längre perioder som får hästen att må sämre. Som till exempel utevistelse- och grovfoderbrist är allvarligare än om hästens mun är igenstängd och inte kan gäspa under en timme (?).
Och vill man komma någonstans med sin ridning kan man inte rida runt i halsring varje dag och tro att hästen blir lösgjord i hela kroppen..

Svar: Håller helt klart med dig!! :)
Jonna Sunvisson


2014-06-04 kl 20:10:43

Okunniga människor, inget att bry sig om! :)





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: